Blogolunk / Egészség

KALCIUM FELSZÍVÓDÁSÁNAK MÓDSZEREI

loading...

Mint ismeretes, a szervezetnek kalciumra van szüksége a csontritkulás elleni sikeres küzdelemhez és kezeléséhez. A kalcium azonban önmagában nem szívódik fel a szervezetben, hanem egyensúlyban kell lennie a magnéziummal és a foszforral. Meg kell jegyezni, hogy magnéziumhiány esetén a kalcium nem csak nem hasznosul, hanem éppen ellenkezőleg, gyorsan kiürül a szervezetből. Ezért elengedhetetlen, hogy beépítsük az étrendbe:

  • túró, mivel a kalcium és a foszfor kiegyensúlyozottan és optimális arányban van jelen. (A tojás és egyes halfajták (pl. a makréla és a hering) pótolhatják ezt;
  • friss fűszernövények;
  • a hüvelyesek (borsó, bab) kiválóak;
  • A tofu kalciumot, magnéziumot és foszfort tartalmaz a kalcium felszívódásához megfelelő arányban;
  • magnéziumban gazdag kakaó és teljes kiőrlésű kenyér;
  • a brokkoliban, leveles káposztában, leveles zöldekben, mandulában, fügében és fehérrépában található kalcium-citrát szintén jól felszívódik.

Az étrendet úgy kell kialakítani, hogy elkerüljük vagy erősen korlátozzuk a kalciumveszteséghez vezető élelmiszereket – só, zsír, koffein. A felesleges foszfát, fitinsav és oxálsav szintén zavarja a kalcium felszívódását a szervezetben, ezért a spenót, sóska, rebarbara, cékla és csokoládé adagját jelentősen korlátozni kell. Fogyasszon gyakrabban káliumban gazdag sárgabarackot, mivel a benne lévő kálium megakadályozza a kalcium kiürülését a szervezetből. A kalcium szervezet általi felszívódása a táplálékban lévő egyensúlytól is függ, nemcsak a magnéziummal és a foszforral, hanem a zsírokkal, zsírsavakkal és fehérjékkel is.

loading...


Az elégtelen vagy túlzott mennyiségű zsírok, különösen a telített zsírsavak károsítják a kalcium felszívódását. A túlzott zsírtartalom a fel nem szívódó kalciumszappanok kialakulásához is vezet. Ezért a margarint, a főzőzsírokat, a marhafaggyút stb.-t is kerülni kell.
Arról sem szabad megfeledkezni, hogy a hipodinámia szintén ellensége a kalcium felszívódásának. A futás, a gyaloglás, a súlyzókkal végzett gyakorlatok különösen hasznosak a normális csontnövekedéshez. Fontos azonban tisztában lenni azzal, hogy az intenzív testmozgás az izzadás miatt kalciumot von ki a szervezetből.

Reméljük, a cikk elnyerte a tetszésed és nem felejted el, hogy megoszd a barátaiddal és családtagjaiddal is. Köszönjük.

Facebook Hozzászólások
Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial